Inspirat de o frumoasa poza am inceput constructia dioramei in care un atelaj de boi trag FW-ul, care facea parte din StabII, JG301 pe aerodromul german Stendal in primavara anului 1945. In acea perioada, prin ordin RLM erau interzise manevrele de taxi cu ajutorul motorului propriu, tocmai pentru a se economisi kerosenul, el fiind necesar pentru avioanele angrenate in luptele pentru apararea teritoriului Reich-ului.
Dupa ce am finalizat constructia avionului, pe care o puteti vedea in aceasta pagina, am purces la vopsirea atelajului de boi. Negasind niciun kit de bovine la scara 1/48 am achizitonat un kit Preiser la scara "O" (1/43,5) format din trei vaci baltate. Am fost chiar bucuros pentru ca fiind o scara usor mai mare decit 1/48, vacile sunt mai mari exact cum sunt in realitate si boii, mai inalti. De la inceput mi-am propus sa execut o ugerectomie, plus un implant de preput, gilma dintre picioarle din fata, si un nou set de coarne asemanatoare cu cele din poza de inspiratie dar si revopsire completa in culori deschise. Dar pentru inceput priviti care e planul, va precizez ca oricind pot apare modificari la accesoriile din micul triunghi de pamint din SE sau marele triunghi din pavaj din NV-ul dioramei. Pe calea avionului, tras de atelajul de boi vine un pavaj, pe care il voi zgiria pe o placa de ghips de modelaj turnata intr-o forma.
Iata poze cu statia de ulei dupa finalizare. In diorama va mai primi maxim niste noroi pe roti sau o prafuire mai serioasa.
![]() |
Inainte si dupa primer |
Ariciul feldgrau |
Alinierea la comandant |

Am inceput manufacturarea turnului din baghete de lemn cu sectiune patrata, rotunda si scindura. Am facut platforma cu balustrada pe trei parti, tocmai pentru a fi mai vizibil Flakvierlingul. Putina documentatie avuta mi-a folosit la pilonii pe care e pus. Acum urmeaza sa fac ranforsarile la picioare facute din bagheta tip scindura. La toate imbinarile voi simula piroane si scoabe iar la cele principale si o tabla de fixare, facuta din folie de Plumb. Scara va veni in locul liber din balustrada. In final voi da cu Future, voi spala si voi aplica pigmenti. Marturisesc ca e o incintare sa lucrezi cu lemnul, se taie usor, se lipeste foarte bine cu CA si e foarte usor.
Am executat ranforsarile de la picioare si am pus si ace de gamalie pe post de piroane la intersectia scindurilor ce faceau structura mai solida. Am facut si o mica slefuire si am pus toate birnele si scindurile dintre pilonii de sustinere(poza dreapta). Am executat si partea unde vine aplicata scara si m-am oprit, incercind sa ma hotarasc cum sa fie scara? dintr-o bucata, sau din doua cu un mic podium la mijloc. Dar asta voi posta zilele viitoare. Am trecut la armaturile de tabla ale picioarelor turnului, facute din folie de Plumb, iar capetele de piroane sunt din gamalie de ac. Dupa fixarea lor am trecut la fabricarea scarii.
Dupa consultari am ales sa o fac cu o singura rampa data fiind inaltimea turnului nu se justificau doua(teoretic, biensur ;-) Trepte de lemn de balsa de 1 mm, si balustrada din bagheta cu sectiune patrata si rotunda de 2mm. In poza de mai sus vedeti rezultatul. Dupa ce am suflat intensiv Future pe turn voi trece la spalari si la aplicarea pigmentilor. Intre timp am asezat toate componentele in pozitii si am facut sedinta foto. Pozitia finala a turnului la fel ca si a statiei de ulei si a accesoriilor nu este definitiva, am vrut doar sa-mi fac o idee/imagine despre cum arata. Iata si un primplan cu turnul, soldatii aliniati si perechea de boi. Si pavajul mai are mult de suferit, spalari, pigmenti, murdariri, fire de iarba iesite intre dalele de piatra in citeva locuri. Am executat citeva tratamente la pavaj. Partea triunghiulara unde vine turnul de Flak si soldatii a fost data cu patru feluri de gri pigmenti iar apoi dat cu filtre repetate de uleiuri gri si buff diluate cu benzina usoara. Apoi am facut o spalare in santuri cu buff pentru a evidentia praful depus in ele.
Breteaua de legatura dintre piste unde va rula atelajul tragind FW-ul, iar acum , provizoriu, un Mercedes 540 trece agale ;-) a fost data cu aerograful cu buff diluat pe caile de rulare ale avioanelor si cu diverse pete de pigmenti maro si gri prin partile laterale si centru. Spre partea unde vine triunghiul de pamint am insistat cu ceva maro. Dupa cum spuneam in citeva locuri vor apare si citeva fire de iarba pentru a rupe monotonia si a da realism.
Simt ca trebuie sa-i mai fac cite ceva in afara de petele de ulei de linga butoaiele din dreapta turnului si de ceva noroi lasta de boii tractori ;-)
Am executat patru paralelipipede pentru a simula blocuri de beton turnate la baza picioarelor turnului si am lungit putin scara. Bucatile de beton mai vin spalate, tufuite si murdarite pe alocuri. In triunghiul din SE am izolat fundul ramei cu folie de aluminiu alimentara si am turnat nisip pe care l-am fixat cu un amestec de aracet+apa. Dupa ce stabilesc pozitia exacta a statiei de ulei, a accesoriilor si a lui Bruno(uriasul soldat, cam putin la minte, ce curata statia ;-)) voi pune mici smocuri de iarba peste tot. Dupa cum spuneam mai sus si pe alocuri in unele spatii dintre dalele de piatra. Si dupa fixarea(sau macar stabilirea) pozitiei finale a avionului si a boilor, incep, executia hamurilor.
Dar pina sa ajung aici, am pus pigment "pamint" pe zona de sol si am plasat ici si colo, mici smocuri de iarba de trei tonuri. Ele nu sunt puse definitiv, doar provizoriu, cred ca am sa le fac si mai mici. Am mai prelucrat pavajul cu tufuire cu un maro si am simulat usoare urme de noroi prin mijlocul bretelei de legatura, pe unde trece atelajul de boi(evident, nu la prima cursa pe-acolo) In zonele crapate am plasat mici smocuri de fire de iarba, pentru a mai adauga culoare la tot pavajul gri.

Am inceput sa lucrez la hamurile boilor, inspirindu-ma dupa poza reala. Curelele de piele sunt realizate din folie de Plumb adeziva, iar partile striate de pe frunte tot din banda de Plumb matisata cu lita. Toate sunt vopsite cu maro-piele. Bucatile matisate sunt cu wash negru si tufuire pe striatii. Pe curelele de pe corp am pus pe fiecare parte un dreptunghi de folie si in el un inel metalic facut din sirma, pe unde va veni lantul care va fi prins dupa ureche cu inele la capetele partii striate. Dupa ce va trece prin inelul de pe cureaua din mijlocul boului ;-) va ajunge la o mica birna de lemn, impreuna cu cea de pe cealalata parte a boului. La fel si la boul doi.
Am pus lanturile la boi, legate de birna de lemn din spatele lor. Birna e facuta din lemn cu inelele din sirma de Cupru si armaturile din banda de Plumb. Am facut si furca ce vine prinsa de bechea avionului, prin care se lega atelajul de avion.
Dupa poziitionarea tuturor celor vi si celor fara viata voi mai pune citeva curele ce legau boii intre ei.
In scurt timp vine si finalizarea desi ma incearca ginduri mirsave cu un FW 190 S-9, tocmai achizitionat de pe e-bay.....
Dupa consultarea unui articol cu hamurile germane de la mijlocul secolului trecut am facut doua cureluse care trec prin spatele coarnelor si urechiuse pentru haturile care vor merge in mina libera a racanului conductor de atelaj. Iata rezultatul:
Macinat de ideea ca am cupola bombata am achizitionat de pe ebay, cu ajutorul unul foarte bun prieten stabilit in Denver, un rar kit de FW 190 S MPM. De acolo am luat cupola cu geamurile din spate drepte si am zis ca o inlocuiesc pe cea vacuumformata de pe kit, in acelasi timp incerind sa o fac cu geamul deschis exact ca si in poza.
Am taiat intii geamul la cea noua si am mascat-o. Dupa aceea am suflat un stra de RLM66 si dupa uscare unul de RLM 74. In pozele urmatoare puteti vedea etapele. In unele dintre ele puteti vedea si pilotul ce vine pe locul elevului. El e din rasina un kit Verlinden.
Dupa uscare voi lipi cupola noua cu geamul intredeschis sa se vada cotul elevului. Apoi, mai departe cu pozitionarea restului detaliilor.
Dupa ce am reusit sa fac o crapatura urita in cupola noua, desi se vedea foarte putin, am decis sa nu o pun asa si sa o fac si pe cea vacuumformata. Uite asa am ajuns la a treia cupola pentru acest avion.....
Aceleasi operatiuni ca si mai sus, si lipirea ei cu Gator Glue. Apoi am lipit geamul vechi de la cupola de plastic. In prealabil am facut minerele cupolei din piese ramase de la vechiurile seturi PE, adica doua manete la care am vopsit capetele in rosu. Inainte postasem elevul pilot in scaunul din fata. Urmeaza pozitionarea finala a tuturor componentelor dioramei.
Pe curind...
Primplan Flakturm |
Dupa consultari am ales sa o fac cu o singura rampa data fiind inaltimea turnului nu se justificau doua(teoretic, biensur ;-) Trepte de lemn de balsa de 1 mm, si balustrada din bagheta cu sectiune patrata si rotunda de 2mm. In poza de mai sus vedeti rezultatul. Dupa ce am suflat intensiv Future pe turn voi trece la spalari si la aplicarea pigmentilor. Intre timp am asezat toate componentele in pozitii si am facut sedinta foto. Pozitia finala a turnului la fel ca si a statiei de ulei si a accesoriilor nu este definitiva, am vrut doar sa-mi fac o idee/imagine despre cum arata. Iata si un primplan cu turnul, soldatii aliniati si perechea de boi. Si pavajul mai are mult de suferit, spalari, pigmenti, murdariri, fire de iarba iesite intre dalele de piatra in citeva locuri. Am executat citeva tratamente la pavaj. Partea triunghiulara unde vine turnul de Flak si soldatii a fost data cu patru feluri de gri pigmenti iar apoi dat cu filtre repetate de uleiuri gri si buff diluate cu benzina usoara. Apoi am facut o spalare in santuri cu buff pentru a evidentia praful depus in ele.
Breteaua de legatura dintre piste unde va rula atelajul tragind FW-ul, iar acum , provizoriu, un Mercedes 540 trece agale ;-) a fost data cu aerograful cu buff diluat pe caile de rulare ale avioanelor si cu diverse pete de pigmenti maro si gri prin partile laterale si centru. Spre partea unde vine triunghiul de pamint am insistat cu ceva maro. Dupa cum spuneam in citeva locuri vor apare si citeva fire de iarba pentru a rupe monotonia si a da realism.
Simt ca trebuie sa-i mai fac cite ceva in afara de petele de ulei de linga butoaiele din dreapta turnului si de ceva noroi lasta de boii tractori ;-)
Mis-en-place |
" Narile lui Stickl, frumosul Rottweiler adoptat de soldati, frematara usor. Linga el uriasul Bruno, cel mai putin la minte racan din pluton si cel mai bun prieten al "hund-ului" curata statia de ulei. Deodata Bruno, scoase un grohait si spuse, aratand cu mina... Blick Stickl, die Ochsen! si-apoi exclama rizind timp ...Hey...Taxi !, spre stupoarea lui Stickl care nu mai intelegea nimic ....." fragment din viitoarea poveste insotitoare a dioramei :-))) Pe scurt ieri mi-a traznit ideea sa profit de mina intinsa a lui Bruno si de faptul ca aveam posibilitatea sa fac un Rotweiler sau un Doberman, si sa plasez ciinele linga urias, privind la boi. Zis si facut, am vopsit Rottweilerul in culorile maro roscat si negru, l-am spalat cu un amestec de Future si pigment brick iar apoi l-am tufuit cu negru, foarte putin deschis cu alb pe portiunea neagra.
In prealabil am vopsit 5 lazi de lemn(productie Verlinden) si le-am tratat cu spalari si tufuire si pigmenti. Le-am facut in doua tonuri de maro, mai vechi si mai proaspete, cu gindul sa le plasez sub turnul de Flak. Iar spre marginea dioramei vedeti si o gramada de caramizi dintr-un minunat set luat de pe e-bay. Nici acelea nu-s definitive acolo, poate le plasez undeva in spatele turnului. La turn, postamentele de beton au fost tratate cu spalare pentru a le murdari usor.
Iata si o scena mai generoasa. In etapele urmatoare voi incepe executia harnasamentului boilor si plasarea lor in pozitiile definitive. Asta daca nu-mi mai vine vreo idee ;-))))
Am pus lanturile la boi, legate de birna de lemn din spatele lor. Birna e facuta din lemn cu inelele din sirma de Cupru si armaturile din banda de Plumb. Am facut si furca ce vine prinsa de bechea avionului, prin care se lega atelajul de avion.
Dupa poziitionarea tuturor celor vi si celor fara viata voi mai pune citeva curele ce legau boii intre ei.
In scurt timp vine si finalizarea desi ma incearca ginduri mirsave cu un FW 190 S-9, tocmai achizitionat de pe e-bay.....
Dupa consultarea unui articol cu hamurile germane de la mijlocul secolului trecut am facut doua cureluse care trec prin spatele coarnelor si urechiuse pentru haturile care vor merge in mina libera a racanului conductor de atelaj. Iata rezultatul:
Macinat de ideea ca am cupola bombata am achizitionat de pe ebay, cu ajutorul unul foarte bun prieten stabilit in Denver, un rar kit de FW 190 S MPM. De acolo am luat cupola cu geamurile din spate drepte si am zis ca o inlocuiesc pe cea vacuumformata de pe kit, in acelasi timp incerind sa o fac cu geamul deschis exact ca si in poza.
Am taiat intii geamul la cea noua si am mascat-o. Dupa aceea am suflat un stra de RLM66 si dupa uscare unul de RLM 74. In pozele urmatoare puteti vedea etapele. In unele dintre ele puteti vedea si pilotul ce vine pe locul elevului. El e din rasina un kit Verlinden.
Dupa uscare voi lipi cupola noua cu geamul intredeschis sa se vada cotul elevului. Apoi, mai departe cu pozitionarea restului detaliilor.
Dupa ce am reusit sa fac o crapatura urita in cupola noua, desi se vedea foarte putin, am decis sa nu o pun asa si sa o fac si pe cea vacuumformata. Uite asa am ajuns la a treia cupola pentru acest avion.....
Pe curind...