Macchi M5, FLY Models, 1/48





         M.5 Macchi a fost un hidroavion conceput de compania Nieuport Macchi din Varese la începutul anului 1917, şi introdus în exploatare în toamna anului 1917. Iniţial, înarmat cu o singură mitraliera Fiat, şi avind structura Tali cu cadru metalic, M.5 de serie a avut ca armamement doua mitraliere Vickers şi o structură de coada sprijinita pe fuzelaj. A fost un avion extrem de rapid si manevrabil, care a reuşit să obţină superioritate asupra vinatorilor inamici chiar inregistrand victorii împotriva aparatelor Phonix.

            A fost produs în cantităţi mari, cel puţin 330 de către societatea mamă şi câteva zeci de compania IAM din Napoli, varianta finala fiind cu bare de susţinere convenţionale paralele în loc de bare de susţinere Vee Nieuport-tip. M.5 Macchi a servit în principal in 260 şi 261 Squadriglia în Veneţia, la Otranto 256, 257 şi 258 din Albania, la Brindisi 262, 263 la Porto Corsini, 264 la Ancona.



         Piloţii americani au zburat M.5 Macchi ca avion scoala pentru vinatori la Bolsena, si ca vinator operaţional la Porto Corsini Naval Air Station, care a preluat structurile desfiintatei 263 Squadriglia.
         Prima medalie de onoare pentru un pilot naval american a fost acordata la această unitate. In 21, 08 ,1918 Macchi M 8 pilotat de Walther White şi cu observatorul Albert Taliaferro cu o escorta de patru M.5 au efectuat o misiune de bombardament la Pola, şi au infruntat patru avioane Phonix. Ensign George Ludlow, a atacat împreună cu Ensign Austin Parker, Charles H. Hammann şi Aspirantul Dudley Voorhees. Ludlow doboara un inamic, dar este doborât de Fregattenleutnant Stephan Wolleman şi amerizeaza. Hammann a coborat lângă el, a sabotat epava Macchi, apoi l-a luat pe prietenul său la bord agăţat de montantii motorului, şi s-a întors la bază. Dezechilibrat Macchi-ul s-a prăbuşit la aterizare, dar cei doi aviatori au supravieţuit, şi Hamman a primit Medalia de Onoare. Din păcate, el si-a pierdut viaţa într-un accident cu un alt Macchi la 24 iunie 1919.

Specificatii tehnice:
Lungime 8.06 m
Inaltime - 2.85 m
Greutate gol- 720 kg
Greutate incarcat 990 kg
Viteza maxima- 183 km/h.
Anvergura 11.902 m
Plafon maxim de zbor 6,500 m 
Viteza ascensionala
1,000 m in 3 minute 30s                       
2,000 m in 6 minute 30s                        
3,000 m in 11 minute 30 s
5,000 m in 28 minute 30 s
Autonomie de zbor - 3 ore 15 minute
(Informatii preluate de pe http://www.worldwar1.com/dbc/macchi5.htm)

 Kitul : FLY Models 1/48 Macchi M5, special scheme    Inca de la inceput am fost atras de aceasta inmatriculare fistichie, insa in acelasi timp o provocare la pictat. Iar pozele gasite in Windsock Datafile 86 sunt foarte folositoare.  Avionul a fost pilotat de Tenente di vascello Domenico "Peppuzzo" Arcidiacono.    Kitul e destul de dificil, am inregistrat probleme la montare.  Insa nu insurmontabile, am facut citeva corecturi, care doar au intirziat montarea. Cele mai mari probleme au fost cu decalurile care erau gresite. Scrisul de pe lateral era complet eronat la fel si culoarea cocardelor. Ele au fost refacute si listate la o imprimanta ALPS. Scrisurile de pe laterale au fost listate dupa o schita facute de prietenul Calin “Wurger” Ungureanu. Pe partea stinga a fuselajului am adaugat "Vivere o Morire" desi nu era atestat nicaieri vreun scris pe acea parte. Scuzati-mi tupeul modelistic. ;-) . Am adaugat si cifrele de pe coada si ele trecute incomplete pe coala de decaluri. Capul de dragon are din decal doar dintii si ochii restul fiind pictat manual cu uleiuri. Dupa fiecare “trasatura” am dat cu Future pentru fixare. Firele sunt din guta de pescuit de 0,10 mm.   Initial am dorit sa incadrez avionul intr-o diorama cu apa insa in urma dificultatilor am aminat idea pina voi cumpara o rasina la un pret rezonabil. In consecinta am facut carutul si cele doua capre din stiren de culeie si le-am vopsit simulind lemnul.
Dati click AICI pentru vizionarea unui topic “IN PROGRESS” al constructiei si a incercarilor umede ;-) Multumesc pentru atentie, Bill