Diorama cu Focke-Wulf Fw 190 S-8

Inspirat de o frumoasa poza am inceput constructia dioramei in care un atelaj de boi trag  FW-ul, care facea parte din StabII, JG301 pe aerodromul german Stendal in primavara anului 1945. In acea perioada, prin ordin RLM erau interzise manevrele de taxi cu ajutorul motorului propriu, tocmai pentru a se economisi kerosenul, el fiind necesar pentru avioanele angrenate in luptele pentru apararea teritoriului Reich-ului.
Dupa ce am finalizat constructia avionului, pe care o puteti vedea in aceasta pagina, am purces la vopsirea atelajului de boi. Negasind niciun kit de bovine la scara 1/48 am achizitonat un kit Preiser la scara "O" (1/43,5) format din trei vaci baltate. Am fost chiar bucuros pentru ca fiind o scara usor mai mare decit 1/48, vacile sunt mai mari exact cum sunt in realitate si boii, mai inalti. De la inceput mi-am propus sa execut o ugerectomie, plus un implant de preput, gilma dintre picioarle din fata, si un nou set de coarne asemanatoare cu cele din poza de inspiratie dar si revopsire completa in culori deschise.  Dar pentru inceput priviti care e planul, va precizez ca oricind pot apare modificari la accesoriile din micul triunghi de pamint din SE sau marele triunghi din pavaj din NV-ul dioramei. Pe calea avionului, tras de  atelajul de boi vine un pavaj, pe care il voi zgiria pe o placa de ghips de modelaj turnata intr-o forma. 

De asemenea triungiul mare din NV e dintr-un pavaj cu dale mai mari iar pe el vine o grupa de soldati Luftwaffe aliniati frumos, iar in spatele lor, sau un vehicul sau un Flakvierling 38 de 2 cm, cu un servant citind un ziar. Dar pentru inceput iata poze din procesul de "Extreme Makeover" care a transformat vacile baltate in boi bearnezi :-))  In poza din dreapta puteti vedea o vaca fara uger si una cu uger, chiar inainte de a fi executata operatia cu ajutorul Dremelului cu o piatra abraziva                                                                             In poza urmatoare se pot vedea coarnele noi facute din bicomponent Tamiya(tip Poxipol sau Moment repair) si deja boii, fara coarnele originale. Am facut mai multe forme de coarne tocmai pentru ca sa am de unde alege forma si lungimea potrivita, pentru ca sa fie asemanator cu coarnele boilor din poza originala.  Dupa aplicarea coarnelor noi si debavurarea bovinelor, am suflat un strat de Primer alb Tamiya din spray. Pentru prima data nu am fost preocupat de aplicarea uniforma si lisa ca si la un avion :-))))  Sus puteti vedea o poza cu rezultatul. A urmat un strat de baza dintr-un fel de bej mai bronzat, peste care urma sa suflu straturi pe portiunile mai inchise si mai deschise. Precizez ca am fost sfatuit de un Calin "Wurger" Ungureanu un "guru" pentru mine la figurine si animalele anexe, caruia ii multumesc cu aceasta ocazie. Apoi am executat cu ajutorul aerografului partile deschise de pe partea din spate a celor patru labe, gitul si gilma precum si derierul bovin. A urmat o vopsire cu o nuanta mai inchisa a zonelor mai roscate de pe bot, coapse ,crupa , partile laterale ale burtii si sira spinarii. Dupa uscare am retusat si am aplicat un strat de lac mat peste care am venit cu pigmenti roscat, maro(genunchi si virful coarnelor) si pigment Romanian dirt pe copitele vopsite in prealabil cu un maro inchis. Dupa alte citeva retusuri am vopsit ochii, coada, precum si nasul roz si am aplicat pigment alb in jurul zonei faciale. Iata rezultatul intr-o poza intitulata " Then and now" :-)))


In asteptarea uscarii pavajului, am vopsit citeva butoaie, canistre, cani, lazi de munitii ce vin in jurul Flak-ului, precum si un Carut pentru alimentare cu ulei, pe care vreau sa-l pozitionez in micul colt de pamint+iarba din SE-ul dioramei. Kitul e luat din Luftwaffe Airfield Equipment, Revell 1/48 unde sunt date echipamente de aerodrom pentru RAF, US Navy si Luftwaffe. E din plastic, nu foarte complicat, insa de efect. L-am vopsit cu un amestec propriu de Dunkelgelb si l-am tratat cu drybrush la muchii si colturi, spalare la gravura si imbinari, precum si o usoara deschidere a panourilor cu ajutorul vopselei de baza usor deschise la culoare cu alb. Am aplicat si citeva decaluri existente in kit, si mai urmeaza sa pun furtunul si sa prafuiesc cu pigment rotile. Furtunul dat in kit e din plastic si destul de rigid. Pentru ca sa se indoaie frumos in jurul carutului, voi pune fir de Plumb de 0,7 care arata mult mai natural decit plasticul acela care la indoiri da o curba mult prea larga. Butoaiele sunt din diverse kituri, Verlinden, Plus Model, Minimali. Am decis sa le vopsesc in Dunkelgelb dar si in Panzergrau pentru variatie. Le-am spalat la imbinari si le-am deschis pe interior cu ajutorul pigmentilor. Am mai executat doua truse sanitare, un butoi mic de ulei, doua canistre triunghiulare si una normala, o lada de lemn si un butoi metalic de antigel. Nu intentionez sa le pun pe toate, pentru ca sa nu incarc prea tare diorama dar doresc sa-mi mentin posibilitatea sa le aleg pe cele care vor parea cele mai potrivite in contextul final. In poza mai puteti vedea si lazi de munitii precum si o lada cu tevi de rezerva, care provin din kitul Tamiya de Flakvierling 38, 2 cm, 1/48. Flakul(acum in lucru) va fi postat in coltul din NV-ul dioramei.
Am revenit cu aplicarea tevilor RB model la cele 4 mitraliere din Flak. Am mai lipit, vopsit si tratat scaunele si volanele de manevrare ale tunului cvadruplu. Scuturile au fost suflate cu mici pete de Rottbraun si Olive Grun, culori standard pentru tehnica de lupta de la sfirsitul razboiului. Am ales sa fac un camuflaj pentru a da mai multa culoare Flak-ului si implicit dioramei. Puteam sa fac totul in Panzergrau sau Dunkelgelb dar avind in vedere ca cea mai mare parte a dioramei e un pavaj(inca neexecutat) am zis sa mai rup culorile cu un camo tricolor.

Dupa vopsiri, spalari, pigmenti, suflarea mitralierelor cu gunmetal pasta Agama, slefuiri repetate si drybrushing la colturi cu boltgun metal Citadel am montat toate subansamblele tunului cvadruplu. Scaunele sunt vopsite doua cu negru, unul cu maro, si tratate cu pigmenti pentru ruperea culorii.  Am executat citeva pete de ulei, murdariri cu gunmetal la colturi si in final un finish cu lac satin Humbrol. Sistemul de ochire fiind facut fara gaura in colimator am facut gaura si am aplicat 2 bucati de sirma de 0.1 in cruce. Mai mentionez ca el este mobil, se pot pune tevile si la unghi de tragere si la repaos. In diorama vreau sa-l pun la repaos, cu tevile ridicate usor. Nu va fi dotat cu tragator si servanti, ci doar cu unul dintre servanti care sta de garda linga, citind un ziar pe o lada, cu casca scoasa de pe cap. Insa oricind se declansa o alarma ceilalti membri ai echipajului venea in fuga, din apropiere si incepeau tragerea :-)) In jurul tunului vor fii citeva lazi de munitii, o lada cu tevi de rezerva si(inca nu sunt hotarit) citiva saci de nisip.    Am inceput apoi sa aplic ultimele detalii la statia de ulei, am aplicat un cablu pe cirligul de remorcare si cele doua urechi de pe tija. Urmeaza sa aplic furtunul pentru care voi folosi sirma de Plumb de 0,8mm grosime. Fiindca in poza se vede clar ca furtunul este cu mici denivelari, probabil o armare pentru lucrul la presiune, am inceput cu ajutorul unul cleste de dezizolat sirme sa fac mici crestaturi, sub forma unul inel, pentru simularea formei exacte a furtunului. Ma rog....cit mai fidele.   In paralel am dus o campanie furibunda pentru ca sa fac rost de o bucata de Komatex sa gravez pavajul.   Am fost ajutat de Simon si Csaba cu Alexie in stand-by la Posta Mangalia, in cazul in care nu reuseam pe plan local. Le multumesc tuturor cu aceasta ocazie.
Iata poze cu statia de ulei dupa finalizare. In diorama va mai primi maxim niste noroi pe roti sau o prafuire mai serioasa.

     Si a inceput munca la pavajul dioramei care este de 2 feluri unul cu bucati mici, puse perpendicular pe calea de rulare a avionului si unul cu dale de piatra mai mari, in unghi fata de primul. Munca a fost facuta cu ajutorul sculei de gravat de la Plus Model si cu ajutorul unei mici sule(i)..scuzati vulgul ;-).  Trasare cu creionul, gravarea liniilor lungi si apoi a celor scurte dintre dalele de piatra. Dupa primul pavaj a urmat al doilea.  Dupa finalizare(lasata cu bataturi pe degete ;-) am facut citeva ciobituri, in special in cea cu dale mari, triunghiulara, unde vin soldatii si Flakvierlingul. In timpii morti am inceput sa lucrez la figurine sa schitez pe care dintre ele le voi pune, cum arata, pozitii, culori. Voi folosi figurine din mai multe seturi. Cel mai dificil va fi de facut civilul care impinge de aripa spate a avionului.
Intr-una din pozele de mai sus vedeti servantul de Flak care sta pe o lada citind un ziar cu casca scoasa de pe cap. Figurina din kitul Tamiya fiind cu capul cu casca pe el voi fi nevoit sa folosesc un alt cap, gol de data asta. Dar capul pe jumatate, este deja pe un trup de figurina de civil din setul anexat kitului Bandai, Cessna 150 Aerobat, 1/48, care are o culeie de civili. Neavind palarie cu boruri pe cap voi folosi capul de care ziceam pe care voi pune o palarie ce urmeaza sa fie executata din Moment Rapair kit. Va urma un strat de primer, o slefuire sumara si vopsiri+spalari+pigmenti. Am inceput munca la figurine, prin transplanturi multiple la diverse figurine. Aveam nevoie de 6 figurine in pozitie stind pentru mica aliniere din triunghiul din NV. In afara de ei, mai este soldatul ce mina atelajul cu boi, civilul care impinge de o parte a cozii, servantul de Flak, care citeste un ziar si am mai facut de proba un soldat care va veni linga statia de ulei in micul triunghi de iarba din SE. Dupa ce m-am jucat de-a Frankenstein am finisat imbinarile cu Disolved Putty Gunze si am aplicat un strat de primer alb Vallejo. 
Inainte si dupa primer
 Urmeaza ca si figurinele sa fie vopsite intr-un atelier de vacanta la o casa linga Banie, unde vom purcede citiva frati intr-ale modelismului. 
Ei vor fi vopsiti in clasicele culori de uniforme Luftwaffe adica un dunkelblau sau blaugrau. Intr-o alta poza am postat civilul facut cu palarie cu borurile din Plumb si restul din Putty bicomponent Tamiya, precum si servantul, ce sta pe lada, care a primit un nou cap :-))

Ariciul feldgrau



Alinierea la comandant

     Dupa un relache modelistic, la o resedinta la tara unde m-am retras cu un grup de prieteni ca sa dezbatem si sa modelim eu lucrind la stratul de baza la figurine , suflare cu Future si spalare cu washul negru Vallejo, odata ajuns acasa am vopsit  centurile, cizmele si fetele. Ulterior am facut drybrushul pe uniforme si incaltaminte si inca un wash la fete pentru sublinierea detaliilor. Am mai subliniat partile metalizate si mai urmeaza sa dau cu niste pigmenti. Cu asta aproape am finalizat figurinele, pe care nu sunt sigur ca le pun pe toate, voi vedea la sfirsit. Apoi am vopsit pavajul cu un gri inchis de unde voi deschide unele dale de piatra cu pigmenti diferiti. Bineinteles dupa ce fac si citeva spalari. Urmeaza sa progresez cu pavajul iar apoi trec la fabricarea unui mic turn de lemn pentru Flak-ul cvadruplu.
     Am inceput manufacturarea turnului din baghete de lemn cu sectiune patrata, rotunda si scindura. Am facut platforma cu balustrada pe trei parti, tocmai pentru a fi mai vizibil Flakvierlingul. Putina documentatie avuta mi-a folosit la pilonii pe care e pus. Acum urmeaza sa fac ranforsarile la picioare facute din bagheta tip scindura. La toate imbinarile voi simula piroane si scoabe iar la cele principale si o tabla de fixare, facuta din folie de Plumb. Scara va veni in locul liber din balustrada. In final voi da cu Future, voi spala si voi aplica pigmenti. Marturisesc ca e o incintare sa lucrezi cu lemnul, se taie usor, se lipeste foarte bine cu CA si e foarte usor. 
Primplan Flakturm
    Am executat ranforsarile de la picioare si am pus si ace de gamalie pe post de piroane la intersectia scindurilor ce faceau structura mai solida. Am facut si o mica slefuire si am pus toate birnele si scindurile dintre pilonii de sustinere(poza dreapta). Am executat si partea unde vine aplicata scara si m-am oprit, incercind sa ma hotarasc cum sa fie scara? dintr-o bucata, sau din doua cu un mic podium la mijloc. Dar asta voi posta zilele viitoare.  Am trecut la armaturile de tabla ale picioarelor turnului, facute din folie de Plumb, iar capetele de piroane sunt din gamalie de ac. Dupa fixarea lor am trecut la fabricarea scarii.
      Dupa consultari am ales sa o fac cu o singura rampa data fiind inaltimea turnului nu se justificau doua(teoretic, biensur ;-) Trepte de lemn de balsa de 1 mm, si balustrada din bagheta cu sectiune patrata si rotunda de 2mm. In poza de mai sus vedeti rezultatul. Dupa ce am suflat intensiv Future pe turn voi trece la spalari si la aplicarea pigmentilor. Intre timp am asezat toate componentele in pozitii si am facut sedinta foto. Pozitia finala a turnului la fel ca si a statiei de ulei si a accesoriilor nu este definitiva, am vrut doar sa-mi fac o idee/imagine despre cum arata. Iata si un primplan cu turnul, soldatii aliniati si perechea de boi. Si pavajul mai are mult de suferit, spalari, pigmenti, murdariri, fire de iarba iesite intre dalele de piatra in citeva locuri. Am executat citeva tratamente la pavaj. Partea triunghiulara unde vine turnul de Flak si soldatii a fost data cu patru feluri de gri pigmenti iar apoi dat cu filtre repetate de uleiuri gri si buff diluate cu benzina usoara. Apoi am facut o spalare in santuri cu buff pentru a evidentia praful depus in ele.
Breteaua de legatura dintre piste unde va rula atelajul tragind FW-ul, iar acum , provizoriu, un Mercedes 540 trece agale ;-) a fost data cu aerograful cu buff diluat pe caile de rulare ale avioanelor si cu diverse pete de pigmenti maro si gri prin partile laterale si centru. Spre partea unde vine triunghiul de pamint am insistat cu ceva maro. Dupa cum spuneam in citeva locuri vor apare si citeva fire de iarba pentru a rupe monotonia si a da  realism.
Simt ca trebuie sa-i mai fac cite ceva in afara de petele de ulei de linga butoaiele din dreapta turnului si de ceva noroi lasta de boii tractori ;-)
Mis-en-place
Am executat patru paralelipipede pentru a simula blocuri de beton turnate la baza picioarelor turnului si am lungit putin scara. Bucatile de beton mai vin spalate, tufuite si murdarite pe alocuri. In triunghiul din SE am izolat fundul ramei cu folie de aluminiu alimentara si am turnat nisip pe care l-am fixat cu un amestec de aracet+apa. Dupa ce stabilesc pozitia exacta a statiei de ulei, a accesoriilor si a lui Bruno(uriasul soldat, cam putin la minte, ce curata statia ;-)) voi pune mici smocuri de iarba peste tot. Dupa cum spuneam mai sus si pe alocuri in unele spatii dintre dalele de piatra. Si dupa fixarea(sau macar stabilirea) pozitiei finale a avionului si a boilor, incep, executia hamurilor.
" Narile lui Stickl, frumosul Rottweiler  adoptat de soldati, frematara usor. Linga el uriasul Bruno, cel mai putin la minte racan din pluton si cel mai bun prieten al "hund-ului" curata statia de ulei. Deodata Bruno, scoase un grohait si spuse, aratand cu mina... Blick Stickl, die Ochsen! si-apoi exclama rizind timp ...Hey...Taxi !, spre stupoarea lui Stickl care nu mai intelegea nimic ....."  fragment din viitoarea poveste insotitoare a dioramei :-))) Pe scurt ieri mi-a traznit ideea sa profit de mina intinsa a lui Bruno si de faptul ca aveam posibilitatea sa fac un Rotweiler sau un Doberman, si sa plasez ciinele linga urias, privind la boi. Zis si facut, am vopsit Rottweilerul in culorile maro roscat si negru, l-am spalat cu un amestec de Future si pigment brick iar apoi l-am tufuit cu negru, foarte putin deschis cu alb pe portiunea neagra.
Dar pina sa ajung aici, am pus pigment "pamint" pe zona de sol si am plasat ici si colo, mici smocuri de iarba de trei tonuri. Ele nu sunt puse definitiv, doar provizoriu, cred ca am sa le fac si mai mici. Am mai prelucrat pavajul cu tufuire cu un maro si am simulat usoare urme de noroi prin mijlocul bretelei de legatura, pe unde trece atelajul de boi(evident, nu la prima cursa pe-acolo) In zonele crapate am plasat mici smocuri de fire de iarba, pentru a mai adauga culoare la tot pavajul gri.
In prealabil am vopsit 5 lazi de lemn(productie Verlinden) si le-am tratat cu spalari si tufuire si pigmenti. Le-am facut in doua tonuri de maro, mai vechi si mai proaspete, cu gindul sa le plasez sub turnul de Flak. Iar spre marginea dioramei vedeti si o gramada de caramizi dintr-un minunat set luat de pe e-bay. Nici acelea nu-s definitive acolo, poate le plasez undeva in spatele turnului. La turn, postamentele de beton au fost tratate cu spalare pentru a le murdari usor. 
Iata si o scena mai generoasa. In etapele urmatoare voi incepe executia harnasamentului boilor si plasarea lor in pozitiile definitive. Asta daca nu-mi mai vine vreo idee ;-))))



      Am inceput sa lucrez la hamurile boilor, inspirindu-ma dupa poza reala. Curelele de piele sunt realizate din folie de Plumb adeziva, iar partile striate de pe frunte tot din banda de Plumb matisata cu lita. Toate sunt vopsite cu maro-piele. Bucatile matisate sunt cu wash negru si tufuire pe striatii. Pe curelele de pe corp am pus pe fiecare parte un dreptunghi de folie si in el un inel metalic facut din sirma, pe unde va veni lantul care va fi prins dupa ureche cu inele la capetele partii striate. Dupa ce va trece prin inelul de pe cureaua din mijlocul boului ;-) va ajunge la o mica birna de lemn, impreuna cu cea de pe cealalata parte a boului. La fel si la boul doi.
Am pus lanturile la boi, legate de birna de lemn din spatele lor. Birna e facuta din lemn cu inelele din sirma de Cupru si armaturile din banda de Plumb. Am facut si furca ce vine prinsa de bechea avionului, prin care se lega atelajul de avion.
 Dupa poziitionarea tuturor celor vi si celor fara viata voi mai pune citeva curele ce legau boii intre ei.

In scurt timp vine si finalizarea desi ma incearca ginduri mirsave cu un FW 190 S-9, tocmai achizitionat de pe e-bay.....
   Dupa consultarea unui articol cu hamurile germane de la mijlocul secolului trecut am facut doua cureluse care trec prin spatele coarnelor si urechiuse pentru haturile care vor merge in mina libera a racanului conductor de atelaj. Iata rezultatul:
 Macinat de ideea ca am cupola bombata am achizitionat de pe ebay, cu ajutorul unul foarte bun prieten stabilit in Denver, un rar kit de FW 190 S MPM. De acolo am luat cupola cu geamurile din spate drepte si am zis ca o inlocuiesc pe cea vacuumformata de pe kit, in acelasi timp incerind sa o fac cu geamul deschis exact ca si in poza.

Am taiat intii geamul la cea noua si am mascat-o. Dupa aceea am suflat un stra de RLM66 si dupa uscare unul de RLM 74. In pozele urmatoare puteti vedea etapele. In unele dintre ele puteti vedea si pilotul ce vine pe locul elevului. El e din rasina un kit Verlinden.
 Dupa uscare voi lipi cupola noua cu geamul intredeschis sa se vada cotul elevului. Apoi, mai departe cu pozitionarea restului detaliilor.
    Dupa ce am reusit sa fac o crapatura urita in cupola noua, desi se vedea foarte putin, am decis sa nu o pun asa si sa o fac si pe cea vacuumformata. Uite asa am ajuns la a treia cupola pentru acest avion.....
Aceleasi operatiuni ca si mai sus, si lipirea ei cu Gator Glue. Apoi am lipit geamul vechi de la cupola de plastic.  In prealabil am facut minerele cupolei din piese ramase de la vechiurile seturi PE, adica doua manete la care am vopsit capetele in rosu. Inainte postasem elevul pilot in scaunul din fata. Urmeaza pozitionarea finala a tuturor componentelor dioramei.
Pe curind...